jom borak!!

Wednesday, October 26, 2011

copy bulat bulat !

2011 
tahun terindah buat kami berempat....
syukur segala puji bagi Allah.

*****************
kami akan konvo....
empat dari enambelas akan bergraduasi tahun ini...
kami akan jadi jejak langkah abang2 dan kakak2 kami yang mana sudah merasai hari graduasi ini...
ye perasaan sekarang ini tidak sabar untuk menjejak kaki di dewan konvo itu nanti...
.SELAMAT BERGRADUASI KEPADA KAMI BEREMPAT.
NIK FATHI B.NIK ABDULLAH
NIK MUHAMAD MUNIR B. NIK ABDULLAH
NIK NUR SYUHADA BT NIK ABDULLAH
NIK NUR ATIKAH BT NIK ABDULLAH
sapa sangka waktu kami kanak-kanak...
kami lah budak paling buas...tapi alhamdullilah..
tahun ni kami akan konvo..
 *ni zaman budak2 hanyya..~..hahha...tok reti baco lagi..*
(terharu sebab gmabrku menjadi inspirasi buat adik-adikku....kihkihkih...)
 
p/s : sebab cumil..semerah copy bulat bulat dari niknuratikah..haha..
 
pecah kace, pecah gelah
x pecah pulak, jangan marah

Monday, September 12, 2011

Monday, August 29, 2011

Lebaran Ini




petang 29 Ramadhan

kebiasaannya, sehari sebelum raya
pelbagai aktiviti dilakukan semerah
bersama ahli usratie yang laen
seawal pagi
aktiviti membersihkan kawasan rumah
waktu neh semua bersemangat
esok nak raya
maka semua rajin la
haha



lepas tu
membantu che menyiapkan hidangan yang menjadi kemestian
setiap kali raya
ketupan palas
dari cari kelapa
sampai la ke acara membungkus ketupat
waktu camni kalo x bising x sah la
ade je benda nak diperkatakan


video

dan kemeriahan ini makin erasa bila aktiviti berbuka dengan kehadiran semua ahli usrati seramai 16 orang disertai ipar dan beras..opss biras..hehe

dan yang pasti
semerah tidak dapat menyertai mereka
pada tahun ini
huhu
sedey tu ade tapi
itu lah hakikatnya
bila bekerja di tempat yang tak penah dan x boleh tutup nh
haha

apepon
semerah ingin mengambil kesempatan ini
mengucapkan





Saturday, August 20, 2011

perlukah kita menunggu laillatul qadr itu


alhamdulillah

hari ni da masuk kepada peringkat yang ketiga puasa
dan semerah yakin
semua muslimin dan muslimat
sedang berusaha dengan gigih dalam melakukan
amal ibadat
tak kira disiang hari dan juga di malam hari

ada juga dikalangan kita sedang berkira-kira
mengenai bilakah jatuhnya malam lailatul qadr?
ade yang kate 21 , x kurang yang kate 23

ade jugak yang fikir "asal malam ganjil aq nak buat ibadah lebih lah"
ade yang terlintas " malam tujuh likur tu, malam lailatul qadr la kan?"

ape jua perkiraan kita
ape jua fikiran kita
percayalah
asalkan kita melakukan ibadah tersebut
InsyaAllah...ganjaran itu pasti ada

semoga malam -malam yang berbaki ini
kita akan menambahkan pecutan amal kita
kita bukan menunggu lalilatul qadr
tetapi kita memburu
hatta tamat ramadhan sekalipun
kita tetap akan memburunya
sampai bila-bila

jika ada yang bertanyakan semerah :: wallahua'lam~allah jua yang mengtahuinya::



Friday, August 5, 2011

Kelebihan Jumaat #1




بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Abdullah bin Mundzir telah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda;
'Hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan yang terbesar di sisi Allah.
Ia adalah hari yang lebih besar di sisi Allah daripada hari raya fitri.
Pada hari itu telah terjadi lima perkara iaitu penciptaan Adam,
pada hari itu dia dikeluarkan daripada dari syurga,
pada hari itu juga dia diwafatkan
dan pada hari itu terdapat satu masa di mana tidaklah seorang hamba itu meminta sesuatu daripada Tuhannya melainkan akan dikurniakan kepadanya
selagi tidak meminta yang haram.
Pada hari itu kiamat akan terjadi
dan tidaklah seorang malaikat muqarrabin pun di sisi Allah azza wajalla melainkan ia takut pada hari Jumaat,
(tetapi) tidak langit dan tidak bumi melainkan ia merasa kasih pada hari Jumaat.'

jazakallah

Wednesday, August 3, 2011

tetiba facebook tak boley di buka


jam 12:45 pagi
3 august 2011

tengah 2 melayari laman muka buka
tetiba jer
laman fb ilang
dan yang muncul benda neh


haha..ape dah jadi
aq yang kena virus
atau facebook yang bermasalah

nakal facebook neh!!

Monday, August 1, 2011

ramadhan itu




بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

tarikh : 1 ramadhan 1432H
1 ogos 2011M
masa : 3.30 pagi
lokasi : kaunter triage satu, edhsnz




alhamdulillah..kita telah pon memasuki satu bulan
yang penuh dengan keberkatan dan keampunan
semoga dengan kedatangan RaMaDhan kali ini
memberi kita sekali lagi
peluang untuk bersama2 menceduk
segala nikmat yang terdapat pada bulan yang mulia ini

sekarang ni semerah kat tempat kerja
x sangka pulak tahun ni
malam pertama untuk terawih berjemaah
semerah terpaksa bekerja

sebelum2 ni
x pernah pulak
orang tengah terawih
semerah plak tengah melayan
pesakit yang datang
tuk dapatkan rawatan

malam ni ni pulak
bukan seperti malam biasa
pesakit x putus2 datang

namun begitu
walaupun bekerja
semerah masih sempat berterawih
walaupun bukan secara berjemaah di masjid

peluang yang datang hanya 30 hari dalam 360 hari setahun ni takkan
dilepaskan begitu saja
selagi mampu
kita buat

pahala dapat
malah berlipat kali ganda lagi

hehe..tak gitu bro

k la..sekian dulu tuk kali ni

::mencari rahmat di awal ramadhan::

Saturday, July 30, 2011

sebuah perkahwinan itu yang tak dapat ku hadiri




بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

pada hari ni 30 julai 2010
sahabat karibku
luqman fahmi abd fatah
akan melangsungkan perkahwinan
dengan muslimah pilihannya
alhamdulillah



بارك الله للعروسين وبارك عليهما وجمع بينهما في خير


yang semerah x puas hati nyer
kenapa dia dulu..haha
( erk..x d la mi..gurau jer )

walaubagaimanapun
semerah ingin memohon maaf
kerana tidak dapat bersama

inilah orang kata
diluah mati emak
ditelan mati bapa
huhu

ape yang termampu
hanyalah berguni2 doa dapat ku panjatkan
ke hadrat Ilahi
semoga perkahwinan ini
diberkati
dan kelangsungannya akan brkekalan hingga ke akhir hayat
amin..



Tuesday, July 26, 2011

syiling baru weh..siap warna emas tuh..lawa siot






بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

di mulakan dengan Bismillah
disudahi dengan Alhamdulillah

lagi seminggu je nak masuk bulan yang penuh kerahmatan
ahlan wasahlan ya Ramadhan

Bulan yang awalnya rahmat, pertengahannya keampunan dan di akhirnya pembebasan daripada api neraka

tapi
hari ni nak citer pasal benda laen dulu

mulai taun depan,,syiling baru generasi ketiga akan dikeluarkan oleh BNM
rekabentuk nye pon agak menarik..

dominasi syiling malaysia yang akan dikeluarkan ialah
50 sen, 20 sen, 10 sen dan 5 sen

“Bagi syiling 10 sen dan 5 sen ia berwarna perak manakala 20 sen dan 50 sen berwarna emas yang mempunyai sisi berbeza bagi memudahkan orang ramai dan mereka yang kurang upaya penglihatan untuk mengenali dan membezakan jenisnya. “Logam baru yang digunakan untuk membuat syiling ini adalah dari jenis yang lebih berkualiti dan tahan lama iaitu keluli tahan karat serta nikel loyang bersalut kuprum" katenyer gabenor bank negara kita


Motif dominasi


- 5 sen ( sulur kacang ) ape ek benda neh..haha


- 10 sen (bunga melur)

- 20 sen (anyaman orang asli)

- memaparkan 14 titik melambangkan tiga 13 negeri serta satu Wilayah Persekutuan


- 50 sen (kain tenunan destar sigar)

-mempunyai lima garis mendatar melambangkan lima prinsip rukun negara.


jadi kalau da kuar nanti,jangan kate duit palsu lak k..semerah da bagtau..hehe


k..sehingga ketemu lagi..

Salam Ramadhan


Thursday, July 21, 2011

::virus menyerang::naseb baek






baru balik keje..bukak fb
ngah usha2,,balas komen
tup naik chat box dari seorang kenalan
yg pelik nyer
siap dalam bahasa inggeris lagi
dan nak buat nasib baek lagi
semalam baru je terbaca pasal
serangan virus ne...

arghhhhh!!
huh..bengang utl
tengah menulis ni..tetiba ada sekali lagi benda sama terjadi..haish..dari org yang berlainan lak tuh..hish
x abes2



kalo kita respon benda ini
fb kita akan diserang virus
sampai kena format laptop lagik..
x de maknenye

so beringat lah wahai facebokers sekalian..

hidup jangan jadi mangsa..

wassalam...


Wednesday, July 20, 2011

twitter : masih x pandai guna sampai skang




hehe..sebelum mula ape2
semerah nak gelakkan kat diri sendiri dulu
sebelum orang laen gelakkan


بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

alhamdulillah..skang ni da masuk bulan ke 6
berada di negeri Darul Iman


berada plak di Bandaraya Pesisir Pantai
kira macam taraf hidup tinggi la skit
bandaraye beb!!
haha

rasenyer paling last update ialah bulan may hari tu
huhu
agaknya cbuk bekerja kot
ye la kan
baru start keje ni
semangat la kerja

mudah-mudahan semangat ni akan kekal sehingga pencen..
ameen.. :)

kembali tajuk entry..
hehe..ni betul2 ni
serius
walaupun da masuk 8 bulan kot
bukak akaun twitter
tapi sampai hari ni x pandai guna lagi
haha..

x tahu la ape punca sebenarnya..
dan sekarang ni kajian tengah dilakukan




kalau kajian ni x selesai gak
alamatnyer twitter tu jadi berhabuk la..
buat ramaikan ahli je la..hahaha

tu la..orang ade twitter..nak jugak
tapi x tahu guna..ehehehe

Thursday, May 5, 2011

sape nak beli berus gigi camni..angkat tangan dan kaki skali!!



بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

cuba bayangkan
anda sedang berada
di dalam hutan
keseorangan
dan hanya ditemani
sebatang berus gigi sahaja

tetiba

baby..baby..baby owh

kedengaran lagu ni sewaktu anda sedang
menggososk gigi..

haha..boley bayangkan...
x leh..
boley la..

tgk ni..

anda boley pilih lagu mane yg anda nak dengar waktu gosok gigi..hehe

so..peminat en.bibir tuh..kalo nak beli tunggu bulan 7 ni ye..
kat Malaysia..mydin jual kot..hehe

credit tu lepak.my

Monday, February 28, 2011

model?...x cukup syarat ke..haha



salam
dua minggu da x update kan
hehe
keje dowh...haha

kebetulan
hari ni off
amik mase skit

minggu lepas
ade la singgah makan kat kedai kat KT ni
tengok satu iklan kat tv ( astro kot )
american next top model

dalam iklan tu
diberitahu antara kriteria nak jadi model
dalam iklan tu x sebut bnyk
3 perkara je kot
jom kita tengok semerah boley jadi model ke tak..ahakss

kriteria

height - hehe..yang ni cofirm lulus
skinny - urm..agak skinny
good looking ( ayat asal very..very..very good looking )- huhu...

so..kalo antar borang permohonan ngan gambar ni

boley tak?

jadi la juri..hehe

p/s : PPP da ok kot..hehe

Sunday, February 13, 2011

bekalan pagi

بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


hari ni first day keje
kat emergency department
kat hospital Sultanah Nur Zahiran kat k.terengganu
kena lak shift petang
so pagi2 ni
daripada tidor
bace blog skit

usha punye usha
bace punya baca
terjumpa la sesuatu
sepotong doa kat blog adikku ( niknuratikah )

so, semerah nak share la kat cni
semoga kita sama2 dapat mengamalkan nya!!



p/s : nanti kalo free semerah nak citer la skit macammane suasana kerja, ape yg ade, ape yang x de kat kuala terengganu ni..!!

Saturday, February 12, 2011

Say YES to Hijab!! NO to Valentine's Day


assalam
memang da lama x update
sejak berada ditempat baru
line x tenet x berapa nak ada la..
ahaks
so kesempatan ni
just nak share satu cerita
begini ceritanya...

Seorang anak kecil bertanya kepada papa dia : "Papa, besar nanti adik nak jadi macam akak tu la," sambil menunjukkan sekumpulan remaja perempuan yang berpakaian agak menjolok mata. Papa dia terkesima lalu berkata :"isshhh..tak boleh syg..agama tak ajar kita berpakaian mcm tu..berdosa tau," sambil mengharapkan anak kecilnya fah...am.. "Abis tu, kenapa adik tgok artis2 pakai mcm ni, pastu dlm tv ckp pakai mcm tu nampak glemer."

Terus si ayah bertanya kpd anaknya :"Sayang suka makan lolipop tak?".. anaknya menjawab :"mestilah suka.".. lalu si ayah berkata :" masa kita beli lolipop, dia berbalut kan?" tanya si ayah menduga si kecil. "betul papa, berbalut." Si ayah menambah "katakanlah sayang buka pembalut lolipop, kemudian biarkan di ruang terbuka, agak2 apa yang akan berlaku?" anaknya menjawab :" hurmmm..mesti lalat datang dekat papa..ye la, sebab benda tu manis..takpun semut yang akan datang.." si ayah membalas :" demikian juga dgn wanita. sekiranya menjaga aurat dgn baik, taat pada perintah Allah, insyaallah syaitan, lelaki2 jongos dan jahat tdk akan mendekati, dan sekiranya terbuka sana, terbuka sini, nescaya nasibnya sama spt lolipop yang terbuka pembalutnya lalu terdedah di tempat terbuka,"..

si kecik faham..kemudian memeluk papanya sambil berkata :" adik sayang papa.. ♥ u papa.".. si ayah puas kerana dapat menerangkan dgn baik..tanpa disedari ada manik2 jernih yang mengalir dr sudut matanya sambil mengenangkan apa nasib anaknya kelak dalam keadaan dunia yang penuh pancaroba kini..

p/s :dapat cerita ni kat fb..x tau nak kredit kat sape..hehe


Monday, January 31, 2011

Ya Allah, selamatkan Mesir dan seluruh Isinya

dalam berita hari ni
tidak bnyak yang menceritakan
hal sebenar
yang berlaku di mesir
selain isu fasha sandha, pilihanraya dun Tenang dan iklan tuk pemilihan AF

hakikatnya
apa yang berlaku di mesir lebih teruk dari yang kita fikirkan

1. Huru-hara dan rusuhan di hampir semua tempat di Mesir

huru hara di mesir

Rusuhan berlaku merata-rata tempat, orang awam bertempur dengan polis dan tentera…ramai terkorban, ramai cedera parah. Orang yang tak bersalah pun boleh jadi mangsa tanpa sedar.

2. Internet, Komunikasi Telefon Bimbit disekat

Dah beberapa hari sejak kerajaan Mesir menyekat Internet dan komunikasi telefon bimbit serta servis blackberry. Menyukarkan orang ramai untuk berhubung.

Ramai ibu bapa di Malaysia risau keadaan anak mereka di Mesir yang gagal dihubungi dan tidak tahu keadaan terkini isu di sana.

3. 6000 banduan terlepas dari penjara

Antara kes “prison break” terbesar setakat ini…6000 banduan telah terlepas dari penjara. 6000 tu jumlah yang sangat ramai, dan agak-agak apa banduan yang dah lama kena penjara akan buat bila dah terlepas?

Tak mungkin mereka insaf…yang pasti keganasan meningkat dan ramai menghadapi ancaman teruk.

4. Pelajar Malaysia dirogol, dirompak

Dengar berita ada pelajar Malaysia di Mesir yang telah menjadi mangsa rogol dan rompak. Rumah yang didiami mereka dicerobohi dan mereka tinggal dalam ketakutan.

Ini bukan perkara main-main kerana melibatkan maruah dan nyawa rakyat kita sendiri. Minta pihak kerajaan Malaysia memandang serius perkara ini, sebab kalau ikutkan coverage di akhbar dan tv sekarang memang langsung tak dipandang serius.

5. Darurat, krisis tempat tinggal dan makanan

Tahu tak apa masalah besar bila darurat berlaku? Ramai akan menghadapi masalah tempat tinggal sebab macam dinyatakan di atas, kena ceroboh, kena bakar dll. Nak makan pun susah, kedai mana yang berani buka time kecoh-kecoh macam nie.

Lagi parah bila ada kemalangan, luka-luka dan terkena penyakit. Silap-silap dari sakit ringan-ringan boleh maut sebab tak dapat rawatan sebetulnya.

6. Bloggers seluruh Malaysia, take note!

Sebarkan maklumat berikut; dan minta kerajaan Malaysia memberi priority sebaik mungkin untuk isu ini.

Kita memohon supaya kerajaan Malaysia memandang serius hal ini. Bukan sahaja di Mansoura, malah di seluruh Mesir keselamatan rakyat kita terancam.

Segala update berkenaan keadaan di sana boleh dibaca melalui blog Krisis Mesir, Nasib Pelajar Kita

Jika ada cadangan di luar sana untuk membantu kami mendapatkan perhatian kerajaan Malaysia, sila hubungi Nurul Nadia Binti Md Zin di 017-3193923

Atau melalui:
Facebook: Nuvul Nadiva Dizavch
YM: nadia_mdzin2001@yahoo.com

Please let all Malaysians know about this. I will do the same but I need your help too especially to all the bloggers out there. May Allah save our citizens there.

- Nadia

7. Sebar-sebarkan berita mengenai ini

Mintak tolong sebar berita ini di facebook yahoo messenger, email dll. Nak copy paste tak bagi kredit pun tak kisah kali ini, yang penting kita nak maklumat ini tersebar.

8. Bacaan berguna

Bagi yang tak tahu menahu mengenai isu ini boleh baca beberapa link berikut:

1. krisis mesir, nasib pelajar kita

2. Obefiend – revolusi piramid bukan MLM Mesir

Sudah-sudah baca gosip artis Fasha Sandha dll, lupakan mereka seketika untuk memandang serius isu ini.

Yang ada Astro pun boleh tengok siaran Al-Jazeera.

kredit to jomphp

Saturday, January 29, 2011

kemalangan di Kamdar Kota Bharu ( video didalam )

kejadian ni berlaku lebih kurang pukul 10.45 pagi pada 24 januari lepas

akibat kejadian ni, seorang penunggang motosikal meninggal di tempat kejadian


video

betul la orang tua berkata
malang tak berbau

berada di atas jalan raya
kena selalu beringat

tapi kadang2
bila kita beringat
orang pula yang lupa

p/s : berdoa supaya sentiasa selamat dunia dan akhirat!!

Tuesday, January 25, 2011

UFO di yogjag?





terbaca kosmo hari ini
pasal tanda ufo mendarat di sawah
dekat indonesia
tanda ni dikenali sebagai crop circle
nak tgk yang lain klik di sini

gambr dari kosmoonline

masyarakat setempat tidak lepas peluang mengambil gambar


agak2 dia singgah kat malaysia tak..hehe



Saturday, January 22, 2011

Trust In Him



dengan segala kepenatan
yang menimpa semerah hari ni
membuatkan semerah
terfikir
apa yang berlaku merupakan
sebahagian perancanganNya
semerah mula tersenyum kembali.




Friday, January 21, 2011

awan nano

Lihat ke arah sana
Serakan warna dan berarakan
Awan
Pabila terik panas
Segera hadirnya memayungi diri

Pabila kau dahaga
Sesegera turun hujan melimpahkan kasihnya
Pabila kau katakan
Akulah awan itu yang kau mahu

Begitulah awan nano
Setia melindungi diri
Tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu

Begitulah awan nano
Sering saja tak terduga hadir
Dan tak akan tercapai jejarimu

Kasihnya
Kasih tiada banding
Setia tiada tara
Bagaimanapun jua

Awan kekasih sebenarmu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu

Lihat diriku ini
Yang sesekali pernah kau bagaikan awan
Sehingga tak mungkin terlupa
Berikan belas sedari dulu

Sehingga tak mungkin termampu saksi
Setitis pun air matamu kasihku
Sehingga kau katakan
Akulah awan itu yang kau rindu

Akulah awanmu yang sedia
Melindungi dirimu tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu

Akulah awanmu yang sering kau rindu
Dan tak terduga hadirmu walau tak tercapai jejarimu

Kasihku
Kasih tiada banding setia tiada tara
Bagaimanapun jua
Aku pelindung dirimu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu


Begitulah awan nano
Setia melindungi diri tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu

Begitulah awan nano
Sering saja tak terduga hadir
Dan tak akan tercapai jejarimu

Kasihku
Kasih tiada banding setia tiada tara
Bagaimanapun jua
Aku pelindung dirimu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu

video

Prepaid untuk internet? Layari internet dengan harga rendah dari RM 1.70/sehari tanpa komitmen! Dapatkan sekarang!

Tuesday, January 18, 2011

penantian tiba di penghujung..yay..apat keje dah!!

2 disember abes study
dengan induksi skali

hari ni
18 januari
dapat gak tau posting keje kat mane




7 februari
semerah akan lapor diri..
yay!!
x sabar

p/s : kena study balik la ne..haha

Monday, January 17, 2011

Nah,rogol adik kau ini!!



Nah,rogol adik kau ini!!

adakah perkataan diatas yang diungkapkan oleh seorang "ibu" kepada anak lelakinya?

"akibat perbuatan ibunya yang suka berhutang, dia menjadi mangsa apabila ibunya nekad menyuruh abang kandung merogolnya di depan ibunya yang menyaksikan perbuatan keji itu dari jauh sebelum menyerahkan dia kepada lelaki yang meminjamkan hutang kepada ibunya sebagai pelepas nafsu"- lili,26 tahun ( bukan nama sebenar)

kini,
bapa tidak lagi boleh dipercaya
ibu menjadi orang hina
abang menjadi semakin durja
adik sendiri menjadi mangsa

apakah keluarga begini yang kita inginkan?

Na'uzubilllahiminzalik..

link berita penuh : hmetro

Sunday, January 16, 2011

hujung minggu yang kotor..eww!!


hahaha...gelak dulu sebelum tulis entry kali ni..
motif?...saje2..hahaha( gelak lagi)

kali ni, semerah nak share tentang aktiviti semerah ujung minggu ni..
ingt nak tulis semalam
tapi sebab cbuk ngan nak medikal check up la
isi borang la
nak jumpa pesuruhjaya sumpah
jadi terbantut
so, hari ni baru sempat..

kejadian ini terjadi pada sabtu lepas
huish..memang menjijikan
dengan lumpur hijo yang amat sangat
ingat nak letak gmbr..tapi takut sape2 yg bace ni
muntah lak..haha

sebenarnya semerah dan ayahanda di 'bantu' oleh askar2 merah ( bukan penyokong thaksin tau)
telah melakukan kerahan tenaga untuk
mencuci kolam ikan di rumah
itu pun setelah 5 bulan x cuci kot
huish..bau pon boleh tahan

jadi,,pagi2 lagi kami bertunggu lumus

1- memastikan air dikeringkan dari kolam ( misi berjaya dengan 5 bintang setengah)
2- memastikan ikan2 dikeluarkan dari kolam sebelum air kering
3- memastikan lumut yang pekat amat dikeluarkan dengan sudip sebelum air kering
4- batu2 dicuci
5- ikan dilepaskan semula setelah kolam bersih dan air baru dialirkan ke dalam kolam tanpa me'mampus'kan ikan2 tersebut ( misi ini gagal,sekor ikan mati akibat tercekik asam boi)..hehe
6- memastikan perut diisi dengan keropok lekor dan air oren 'sanquick' ( berjaya dengan amat jaya sekali)

itulah antara misi2 yang perlu diselesaikan oleh semerah n askar2 merah dan kami telah diberi pingat bintang
sebagai perhargaan kami pada hari it...( pingat beli sendiri )



macam kacau dodol la plak..:P

gosok jgn x gosok..

tentera merah

ark!!

nape la x berkilat2 neh

acara lepaskan ikan

bergambar bersama tentera merah

opss..terlepas sudah!!

ni la ghopenyer!!


nanti 5 bulan akan datang kita cuci lagi ye..kwang3


p/s : ikan pon perlu jaga kebersihan ye!!

Friday, January 14, 2011

alamak..x de limau free la taun ni.!!





haiyyaa..manyak lugi oo ini taun..
itu limau flee aa..
talak sampai punyaaa!!
hayya..

lu tanya apa pasal?
lu talak baca itu sulat kabar woo..klik di sini




basuh tangan?..penting ke?..perlu ke?






Tengokkan tajuk entry...mudah je kan

Basuh tangan?...sape tak tau

Budak umur 1 tahun pon pandai basuh tangan kan..

Tapi yang jadi masalahnya,,tahukah kita

Cara basuh tangan yang betul?

Bila perlu basuh tangan,,,setiap masa? Hari-hari? Setahun sekali? (melampau neh..haha)

Haha..secara praktikalnya..semua orang tau kaedah basuh tangan


Lepas makan basuh tangan

Keluar tandas basuh tangan

Tapi betul ke cara kita basuh?


Eh basuh tangan pon ade cara ke?...belasah je la kan

Amik sabun skit

Gosok2

Bilas...ha..da pon

tapi, yakinkah kita bahawa semua kuman dapat disingkir kan..urmm..

baik lah,,jom kita tgk kenapa basuh tangan

pon perlu ikut kaedah yang betul

Membasuh tangan dengan cara yang betul adalah

cara yg terbaik utk menghalang bakteria atau kuman drpd merebak.

Cuba fikirkan tentang semua benda atau objek

yg kita pegang dan sentuh hari ini,

spt telefon, tandas, tisu yg kita gunakan

utk mengelap hingus di hidung ( eeww)

dan sebagainya.

Apa sj yg kita pegang dan sentuh hari ini,

sebenarnya telahpun meyentuh kuman.

adakah ini rupa kuman tu..ewww

atopon, cam ni,,gulp

Amat mudah sekali kuman ini masuk ke dlm mulut melalui makanan apabila anda makan menggunakan tangan

anda jika tangan tidak dibasuh ngan sempurna..

ala..pakai je sarung tangan

erk..elowww..takkan la nak pakai sarung tangan sepanjang mase..adoii

berapa bnyak duit dihabikan tuk sarung tangn tu..


jadi, basuhlah tangan anda sekerap yang boleh

jangan jadi pengedar penyakit kepada oarng lain da la

kalau pengedar dadah, boley digantung

pengedar penyakit?..hurmm..fikir2kan lah ye..

p/s : x de penyakit, x de le sakit...betul tak?

Thursday, January 13, 2011

pandai ke bergaya??




haha
entry kali ni
macam lari dari lumrah skit
mungkin bukan bagi orang laen
tapi bagi semerah
bergaya @ berfesyen ni
bukan sesuatu yang sejiwa dengan diri

tapi mungkin tu semua dulu la..
x percaya..tgk ni

t-shirt dan seluar trek..haha..tgk stye rambut..

ni pon same..main golf,,tapi pakai trek je,,mcm x kena kan

xxxxxxxxxxxxx

bnyak lagi kot gambr yang menunjukkan
yang semerah memang x pandai bergaya
pendek kate. x de gaya la...haha

sampai la sekarang ni
masih sama
x pandai bergaya
cuma bila kita da remaja
da masuk 21...22...23 dan keatas
penampilan kita perlu jaga
kena kelihatan 'smart' sentiasa
baru la kena gaya..x gtu
sekarang beginilah keadaan semerah

di queensbay, penang

MAHA 2010

bersama rakan di dataran pahlawan mlaka ( rindu tempat ni!!)


kfc seremban..haha


xxxxxxxxxxxxxxxxx

tapi walau ape pun gaya semerah
mudah-mudahan semerah x lupa
orang yang selama ini
berada disisi semerah..
dan juga Pencipta Yang Maha Esa..

p/s : adakah transformasi telah berlaku..haha