jom borak!!

Friday, January 14, 2011

basuh tangan?..penting ke?..perlu ke?






Tengokkan tajuk entry...mudah je kan

Basuh tangan?...sape tak tau

Budak umur 1 tahun pon pandai basuh tangan kan..

Tapi yang jadi masalahnya,,tahukah kita

Cara basuh tangan yang betul?

Bila perlu basuh tangan,,,setiap masa? Hari-hari? Setahun sekali? (melampau neh..haha)

Haha..secara praktikalnya..semua orang tau kaedah basuh tangan


Lepas makan basuh tangan

Keluar tandas basuh tangan

Tapi betul ke cara kita basuh?


Eh basuh tangan pon ade cara ke?...belasah je la kan

Amik sabun skit

Gosok2

Bilas...ha..da pon

tapi, yakinkah kita bahawa semua kuman dapat disingkir kan..urmm..

baik lah,,jom kita tgk kenapa basuh tangan

pon perlu ikut kaedah yang betul

Membasuh tangan dengan cara yang betul adalah

cara yg terbaik utk menghalang bakteria atau kuman drpd merebak.

Cuba fikirkan tentang semua benda atau objek

yg kita pegang dan sentuh hari ini,

spt telefon, tandas, tisu yg kita gunakan

utk mengelap hingus di hidung ( eeww)

dan sebagainya.

Apa sj yg kita pegang dan sentuh hari ini,

sebenarnya telahpun meyentuh kuman.

adakah ini rupa kuman tu..ewww

atopon, cam ni,,gulp

Amat mudah sekali kuman ini masuk ke dlm mulut melalui makanan apabila anda makan menggunakan tangan

anda jika tangan tidak dibasuh ngan sempurna..

ala..pakai je sarung tangan

erk..elowww..takkan la nak pakai sarung tangan sepanjang mase..adoii

berapa bnyak duit dihabikan tuk sarung tangn tu..


jadi, basuhlah tangan anda sekerap yang boleh

jangan jadi pengedar penyakit kepada oarng lain da la

kalau pengedar dadah, boley digantung

pengedar penyakit?..hurmm..fikir2kan lah ye..

p/s : x de penyakit, x de le sakit...betul tak?

2 comments:

atie said...

tp kalau kerap sangat basuh tgn nnt ilang satu lapisan yang melindungi kulit..terjadi ye kulit mengelupas2..hehe..

SeMeRaH jEmBaL said...

x de la..kerjaya semerah memrlukan basuh tangan lebih kurang 40 kali dalam sehari..x de menggelupas pon..kalo rase menggelupas pon..pakai je losyen..kan